Friday 9 August 2013

rule of third

assalamualaikum..
hehe..bersarang dah blog ni..mklmlh x mint pon nk tls..tnggu ade mood jek...masalahnye nk ade mood mmg selang bertahun ar..huhu..
ok berbalik pada cerita... rule of third... 
kekadang ade org yg aku x knl ingt aku amek gmbr dieorg sbb lens aku seakan tepat kemuka dieorg dan bukan kemuka kawan aku...haha... sebenarnya begini... aku menggunakan komposisi 2/3 or 1/3 atau digelar rule of third dimana objek berada pada 2/3 frame  or 1/3 frame..tujuannya adalah utk mendapatkan keseimbangan dr segi warna warni agar tidak terjadi dominasi satu warna yang biasanya bersifat monoton


                                     ini adalah contoh komposisi 1/3 (kawan mse keje dulu)

seperti gambar diatas.. objek yang ingin diambil berada pada 1/3 frame.. 1/3 frame tu bermaksud objek utama berada pada 3 kotak samada belah kiri atau kanan yg paling hujung sekali..
* besenye dlm kamera korg mesty akan ade grid display utk membahagi frame (9 kotak at screen kamera korg)

                                                    contoh grid display yg trdpt pd cmera



memandang kan rule of third adalah salah satu teknik yg trkenal dlm dunia fotography. mungkin mmg dh rmai yg tahu... tp bg yg bru tau tu cer cube... aku pon baru2 ni ttbe rajen wat bnde ni..huhu..
apepon mahirkan dulu..pastu ikutlh krativiti korg nk wat cane pon.. bab kate pepatah. rule is made to be broken.. :P

ok maka berakhirlah entry sy disini sbbnye saya tau korg pon dh bnyk berdoa spye aku cpt tmatkan entri aku yg membosankan ni.. and berkat kesabaran korg maka allah s.w.t pon makbulkan..hahaha... okaylah kawan2..jmpe lg pd entri akan dtg...tata :3

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers